Мета:
Мовленнєвий розвиток: закріплювати вміння виділяти перший звук у словах; розрізняти м’які та тверді приголосні звуки; закріпити знання про
особливості голосних і приголосних звуків; продовжувати вчити виконувати звуковий аналіз слів різної звукової структури, визначати кількість складів у слові; вчити складати речення із заданим графічними схемами ,формувати початкові вміння читати склади.
Пізнавальний розвиток : виховувати самостійність, допитливість, бажання досягати заданої мети.
Соціально-моральний розвиток: формувати у дітей складники життєвої компетентності :
- ціннісне ставлення до природи;
- віру у власні можливості;
- базові якості особистості – самостійність, людяність, працелюбність
Емоційно-ціннісний розвиток: викликати у дітей позитивні емоції від заняття вцілому.
Фізичний розвиток : розвивати дрібну моторику рук та зниження психоемоційного напруження.
Художньо – естетичний розвиток: розвивати художні здібності дітей , естетичний смак.
Креативний розвиток : розвивати у дітей фонемний слух, уяву, творче мислення, інтонаційну виразність, дрібну моторику пальців рук.
Матеріал:
схема для звукового аналізу, площинні зображення ключів, посилка, скриня, лист від Діда Грамотія, зошит, ручка, олівці, графічні схеми для складання розповіді.
Хід заняття :
Психогімнастика «Квітка»
Діти, уявіть собі, що наступило літо, розцвіло безліч квітів на лузі, у лісі, в квітнику. Вони такі гарні, яскраві, різнобарвні! Хочете бути гарною квіткою на лузі? Якою квіткою хоче бути Надя, Саша, Троянка? ..
Сонечко ще не зійшло, квіточки сплять. Очки у них закриті, дихають глибоко, рівно, спокійно.
Але ось: «Дзинь», - виглянув перший промінчик сонечка. Погладив по голівці квіточку - Ваню, квіточку-Альону ... (Гладить).
Квіточки відкрили спочатку одне око, потім друге, подивилися очима вниз, вліво, вправо, вгору. Зажмурилися від яскравого сонечка.
Відкрили очі широко і посміхнулися.
Як раді квіточки сонечку!
Задзвеніли дзвіночки: «Дінь-дінь-дінь».
Їм відповіли ромашки: «Тік-так, тік-так» ...
Стали квіточки вмиватися росою: щічки, вічка, плічка, спинку.
Ось які чисті і свіжі!
Подивилися один на одного і всі разом сказали: «Здрастуй, день»
Вихователь: Діти! До нас прийшла посилка! Написано: "Від Діда Грамотія з країни АБВГДейки"! Давайте її розкриємо і дізнаємося, що там усередині.
(Діти і вихователь розкривають посилку, дістають звідти скриню і лист)
Вихователь: Скринька-то не проста! Вона замкнута великим замком. Давайте прочитаємо лист:
"Дорогі діти!
Пише вам Дід Грамотій з країни АБВГДейки! До мене дійшли відомості, що ви дуже допитливі діти і любите займатися. Я прислав для вас подарунок в скриньці. Але скринька чарівна, замкнута замком. Знайти ключі нескладно, треба лише вгадати, де вони лежать. Мої чарівні помічники заховали ключі у вас в групі. Відгадайте мої загадки і дізнаєтеся, де шукати ключі. Прикладете ключі до замка і скринька відкриється! Правда, є ще один секрет! Але про це ви дізнаєтеся пізніше. Бажаю успіху!
Дід Грамотій. "
Вихователь: Ось це так! Ну, що, цікаво дізнатися, що знаходиться в скриньці? Шукатимемо ключі?
(Відповіді дітей)
Вихователь: А ось і загадки тут в листі. Шукаємо перший ключ. Він знаходиться там, про що йде мова в загадці:
Є в кімнаті портрет
У всьому на вас схожий.
Засмійтеся - і у відповідь
Він засміється теж.
Діти: Це дзеркало! Потрібно шукати там, де дзеркало!
(Вихователь виймає ключ з-за дзеркала)
Вихователь: А ключ-то непростий! На нім завдання. Ось про який секрет говорилося в листі Діда Грамотія! Впораємося з цим завданням - один замок відкриємо!
Завдання №1.
Вихователь: Помічники Діда Грамотія принесли для вас картку із зображенням квітки. Що це за квітка?
Діти: Мак
Вихователь: Давайте полічимо, скільки звуків в слові Мак. Який перший звук?
Діти: м-м-м.
Вихователь: Звук М. Давайте спробуємо проспівати цей звук. М-м-м. Виходить? А що нам заважає?
Діти: Губи
Вихователь: Якщо ми не можемо його проспівати, то це який звук?
Діти: Приголосний
Вихователь: Правильно! Який другий звук в слові Мак?
Діти: М-аааа-к! Звук А
Вихователь: Давайте спробуємо проспівати цей звук.
Діти: А-а-а.
Вихователь: Звук А можна проспівати, йому нічого не заважає. Який це звук?
Діти: Голосний.
Вихователь з дітьми пробують проспівати третій звук і визначають, що він не співається, а значить він приголосний.
Вихователь: Поки ми слова шукали,
Нас картки з фішками чекали.
Що зображено – назвіть
Та моделі слів складіть.
Діти складають модель слова мак ( - о -)
Вихователь: Молодці, впоралися із завданням. Ось вам і перший ключ!
(Вихователь "вставляє" ключ в перший замок)
Вихователь: Слухайте наступну підказку, де шукати ключ:
Не кущ, а з листочками
Не людина, а розмовляє
Не сорочка, а зшита.
Діти: Книга! Ключ шукатимемо там, де у нас в групі книги!
(Знаходять другий ключ, виконують друге завдання./
Завдання №2.
Вихователь: А завдання таке: пограти в гру " Підкажи останній звук". Дід Грамотій дуже любить розповіді. Одного дня він почав згадувати їх, але забув закінчення слів. Давайте допоможемо Дідусеві!
Мета: учити впізнавати слова, у яких бракує останнього звука.
У нашому лісі живуть: Вов… к Зає… ць Каба… н
У нашому лісі ростуть дерева: Кле…н Ду… б Берез… а
На нашому городі к ростуть: Цибул… я Огіро… к Помідо.. р
((Після закінчення виконання завдання діти "вставляють" в скриньку другий ключ)
Вихователь: Ще чого одна загадка від Діда Грамотія :
Є великий, є малий,
З вантажами, легковий.
По дорогах поспішає,
У собі людей катає. (автомобіль)
(Діти дістають ключ, він знаходиться біля автомобілів)
Завдання №3.
Вихователь: Ось і третє завдання з третім ключем: це розповідь.
"Зіна любила стрибати через мотузочок. Попросила вона у мами мотузочок, і побігла з ним на галявинку. Подивилася кругом - немає її подружок! Зіна почала голосно звати подруг: Ма - ша!, Ма - ри - на!, Та - ня!, На - та - ша!, Ва - ля!. Подружки почули, прибігли і почали весело грати".
Питання до дітей:
1) Як дівчинка гукала своїх подруг? Чи називала вона ціле слово, або вимовляла його по частинах?
2) Чому дівчинка саме так гукала своїх подруг? (відповідь: так краще чути)
Ми з вами знаємо, що усі слова можна розділити на склади, і ми з вами зараз спробуємо полічити, скільки складів в іменах дівчаток.
(Діти ділять імена на склади за допомогою двох прийомів: за допомогою руки, підставленої до підборіддя і за допомогою хлопків).
Вихователь: Молодці, впоралися з третім завданням. Ось, тримаєте ключик! У нас вже три ключі відкрито! Важко? Втомилися? Ви дуже старалися! Давайте тепер відпочинемо. Згадайте, а хто і в якій казці теж шукав ключик, тільки не простий, а золотий?
Діти: Буратино! У казці "Золотий ключик".
Фізхвилинка «Буратино»:
Буратино потягнувся, Руки в сторони розвів
Раз - нагнувся, Ключик так і не знайшов.
Два - нагнувся, А щоб ключик нам дістати
Три – нагнувся Треба на носочки стати.
(Діти виконують рухи)
Вихователь: Ну, а щоб нам знайти четвертий ключик, відгадаємо ще одну загадку:
Пише він, коли диктують
Він і креслить, і малює, -
А сьогодні вечорком
Він розфарбує наш альбом.
Діти: Це олівець! Потрібно шукати ключ там, де у нас лежать олівці!
Завдання №4.
Вихователь: Правильно! І наступне завдання вам потрібно виконати з олівцем і аркушем. Дідові Грамотієві сподобалась мак, давайте його розфарбуємо. (Діти розмальовують квітку ). Молодці . А закінчимо ми нашу роботу у другій половині дня.
(Діти справляються із завданням, "відкривають" ключем четвертий замок).
Вихователь: А п'ятий ключ шукатимемо ось де:
Межі дерев'яні, а поля скляні. (Вікна)
(Діти відгадують: Знаходять ключ на вікні.)
Завдання №5.
Вихователь: Ось він, ключик, а на нім наступне завдання - гра!
Я називатиму слова, а ви мені скажіть які з них відповідають на запитання хто?. Що?.
1) Хто літає? (Літак, птах, повітряна куля, метелик, муха, пушинка, листя жовте з дерев.)
2) Що плаває? (Корабель, дошка, людина, собака, качка.)
Чистомовка
Ло-ло-ло — я люблю своє село.
Ічка-ічка-ічка — протікає в ньому річка.
Си-си-си — є зелені в нас ліси.
Бе-бе-бе — є і небо голубе.
Хи-хи-хи — ми маленькі дітлахи.
Емо-емо-емо — ми природу збережемо.
(Діти виконують завдання, отримують п'ятий ключ, "відкривають" ).
Вихователь: Слухайте наступну підказку, де шукати ключ:
Замість справжньої дитини Є у кожної дівчини. Її пестять, одягають, Спати ввечері вкладають. І годують її смачно – Дуже мамі вона вдячна! (Лялька)
Завдання №6.
Вихователь : Молодці! Наступне завдання вам потрібно виконати: назвати букви і прочитати склади.
(Діти справляються із завданням, "відкривають" ключем шостий замок).
Вихователь: Ось і останній ключ нам залишилося знайти. Ну, а де його шукати, постарайтеся вгадати:
Б'ють його, а він не плаче
Тільки вище, вище скаче!
Діти: Це м'яч! (Знаходять ключ)
Завдання №7.
Вихователь: Слухайте останнє, сьоме завдання! Це гра "Склади розповідь за малюнками".
Давейте ми з вами спочатку уважно подивимось ось на цей малюнок. Що ви туту бачите? А тепер давайте з вами складемо свою розповіль ось за цими малюнками.
Після виконання завдання діти отримують сьомий ключ, "вставляють" в замок. Скринька відкривається.
Вихователь: Діти, подивіться, що тут лежить!
Діти: Це Печиво! Воно у формі букв!
Вихователь: Можна і пограти з буквами, можна і чай з печивом попити! Спасибі Діду Грамотію!
Діти, скажіть, вам сподобалося сьогодні виконувати завдання Діда Грамотія? Що найбільше сподобалося? З виконанням якого завдання у вас виникли труднощі?
Ви усі молодці! З вашою допомогою можна відкривати будь-які замки! А тепер пропоную усім пригоститися чарівним печивом!
|